NBS is de afkorting van National Building Specification en kan gezien worden als de Britse tegenhanger van STABU2. ZeeBoer ondersteunt haar klanten bij het creeren van neutrale, generieke, productdata. Daarmee ondersteunen we dus iedere standaard. Naast de Nederlandse specificatiestandaarden NL/SfB, RAW en STABU2, zouden we dus ook bestekomschrijvingen kunnen maken in C3A (België), GAEB (Duitsland), ÖNORM (Oostenrijk).

Nederlandse Besteksystematiek
Al dan niet toevallig wordt de afkorting NBS wordt ook gebruikt door een “concurrent” van STABU. De Nederlandse Besteksystematiek is opgericht door twee oud-medewerkers van STABU en wil voorzien in een alternatief voor STABU2. NBS heeft inmiddels verschillende fabrikanten opgenomen in naar catalogus. Ook ZeeBoer kan inspelen op NBS. Heeft u voor uw marktgebied de indruk dat bestekken ook worden geschreven in NBS-formaat? Dan is een NBS-bestekservice interessant.

Bij een isolatiewaarde speelt het systeem een grote rol. De losse onderdelen van een dak of wand zijn van invloed op de berekening. ZeeBoer heeft voor verschillende fabrikanten adviestools gemaakt die een isolatiewaarde berekenen. De verschillende onderdelen zijn gekoppeld aan Utopis® Platform.
Het behoud van kennis of human capital is een hot item. De bouw heeft net als veel andere organisaties te maken met vergrijzing. Daarnaast maken vakmensen vaker een volgende stap in hun carrière. Zet uw oplossingen en producten daarom in een centrale database. Ga vervolgens de algemene vakkennis binnen uw organisatie vastleggen. Zo'n kennisbank wordt dan een soort bedrijfshandboek 2.0. Collega's, dealers, maar ook eindgebruikers kunnen profiteren van de kennis die hierin aanwezig is. ZeeBoer helpt u hier graag bij.
Door gebruik te maken van SEO-geoptimaliseerde productomschrijvingen, gestructureerde data (zoals ETIM) en koppelingen met platforms zoals IB or 2BA. Tools zoals Utopis helpen hiermee.

Productselectoren en adviestools maken jouw productaanbod interactief en toepasbaar voor voorschrijvers zoals architecten, installateurs en bestekschrijvers. Ze helpen de gebruiker om op basis van projectgegevens de juiste producten te selecteren en genereren automatisch bestekteksten, datasheets of berekeningen. Dit verlaagt de drempel om jouw product te kiezen én vergroot de kans dat het in het ontwerp en bestek terechtkomt.

Utopis biedt deze tools op maat, direct gekoppeld aan jouw actuele productdata. Sterker nog, we zijn er marktleider in: we maken al sinds 1987 bestek- en adviestools.

Ja, via het Utopis Platform kun je bij ieder product ook verwerkingsadviezen, montagetips of toepassingsinstructies toevoegen. Deze informatie kan automatisch getoond worden aan de gebruiker zodra hij of zij een specifiek product selecteert in de bestekservice of selector. Zo bied je extra ondersteuning aan voorschrijvers én verwerkers, zonder dat ze hoeven te zoeken. Het helpt fouten voorkomen en verhoogt het vertrouwen in je merk.

Daarnaast speelt deze informatie een steeds grotere rol bij wettelijke verplichtingen: zowel de Wkb (Wet kwaliteitsborging) als het aankomende digitale productpaspoort (DPP) vragen om duidelijke verwerkingseisen en praktijkinformatie. Door dit centraal aan te bieden, werk je efficiënter en voorkom je fouten op de bouwplaats.

Er bestaan verschillende soorten PIM-systemen. Sommige richten zich vooral op e-commerce (zoals het vullen van webshops), andere op productontwikkeling (bijvoorbeeld voor engineering workflows).

Utopis positioneert zich als een Advisory PIM: een productinformatieplatform dat productmanagement combineert met praktische tools voor de verkoop- en marketingafdeling. Met Utopis beheer je je data centraal én gebruik je diezelfde data direct in bestekservices, productselectoren, verwerkingsadviezen en brochures. Daarmee wordt je PIM niet alleen een interne database, maar ook een krachtig verkoopinstrument.

Specification selling is een verkoopstrategie waarbij je producten zó overtuigend en compleet presenteert dat ze worden opgenomen in het bestek van een voorschrijver (zoals een architect of adviseur). Door technisch correcte, actuele en goed vindbare productinformatie aan te leveren – bijvoorbeeld via een bestekservice of PIM-systeem zoals Utopis – vergroot je de kans dat jouw product de standaardkeuze wordt in het bouwproject. Het helpt je concurrenten voor te zijn en vergroot je zichtbaarheid in de vroege fase van het bouwproces.

Alle informatie op één plek beschikbaar.

Efficiënt beheren en delen van productdata.

Jouw productdata beter gevonden.

Inspelen op digitale bouwstandaarden.

Alle productinformatie beheren vanuit één platform.

Peter Veldhuizen

Directeur
peter.veldhuizen@zeeboer.nl

Antoon Siebert

Partner / projectleider
antoon.siebert@zeeboer.nl

Maarten Hopman

Projectleider
maarten.hopman@zeeboer.nl

Jeroen Houdé

Frontend developer
jeroen.houde@zeeboer.nl

Zsolt Kiss

Backend developer
zsolt.kiss@zeeboer.nl

Mariska van ’t Veer

Administratie
mariska.vantveer@zeeboer.nl

Arnout Nijhuis

Adviseur productinformatie
arnout.nijhuis@zeeboer.nl