Met Utopis kun je productdata automatisch exporteren naar externe standaarden zoals IB (voor bouwhandelaars) en 2BA (voor installateurhandelaar). Dit voorkomt dubbel werk.
Peter Veldhuizen
Directeurpeter.veldhuizen@zeeboer.nl
Met Utopis kun je productdata automatisch exporteren naar externe standaarden zoals IB (voor bouwhandelaars) en 2BA (voor installateurhandelaar). Dit voorkomt dubbel werk.
Zeker! Verschillende fabrikanten gebruiken Utopis succesvol voor hun bestekservice, productselector of datakoppeling met ERP/webshop. In portfolio zie je hoe zij productdata efficiënter beheren, sneller publiceren en beter vindbaar zijn. Deze praktijkvoorbeelden inspireren en geven inzicht in de concrete voordelen.
Omdat we voor bijna alle deelsectoren in de bouw al eens iets gebouwd hebben, kunnen we vaak voorbeelden geven voor jouw branche. Ga snel naar afspraak.zeeboer.nl en plan een online demo.
Utopis kan worden gekoppeld met vrijwel elk ERP-systeem, zoals Exact, SAP, Microsoft Dynamics of branchegerichte pakketten.
De koppeling zorgt ervoor dat productgegevens zoals artikelnummers, prijzen, voorraden of technische kenmerken automatisch worden gesynchroniseerd met Utopis. Dit voorkomt dubbel werk en foutgevoelige handmatige invoer. De koppeling gebeurt meestal via API, webservices of data-imports (XML, CSV).
ZeeBoer begeleidt dit traject en stemt het af op jouw systeem en wensen.
Marketing automation is een verzamelnaam voor digitale tools die het verkopen van uw oplossingen makkelijker maken. Voorbeelden van marketing automation zijn een slim programma om klanten te emailen. Hierbij wordt het interne marketingproces geautomatiseerd. Je kunt echter ook de acquisitie of het adviestraject digitaliseren. Denk aan een keuzeconfigurator, een slimme rekentool, digitale catalogus of BIM-specificatietool.
Om de vraag te beantwoorden: ja. Speciaal voor de bouw is het automatiseren van marketing interessant. Marketing automation begin met een gecentraliseerd productinformatiesysteem of PIM. Utopis® Platform is een PIM dat speciaal voor de bouw is ontwikkeld.
Er bestaan verschillende soorten PIM-systemen. Sommige richten zich vooral op e-commerce (zoals het vullen van webshops), andere op productontwikkeling (bijvoorbeeld voor engineering workflows).
Utopis positioneert zich als een Advisory PIM: een productinformatieplatform dat productmanagement combineert met praktische tools voor de verkoop- en marketingafdeling. Met Utopis beheer je je data centraal én gebruik je diezelfde data direct in bestekservices, productselectoren, verwerkingsadviezen en brochures. Daarmee wordt je PIM niet alleen een interne database, maar ook een krachtig verkoopinstrument.
ZeeBoer ontwikkelde Utopis begin deze eeuw speciaal voor bouwfabrikanten als uniform toepassingsondersteunend productinformatiesysteem. Daarmee was het zijn tijd ver vooruit. Sindsdien volgens vele nieuwe features en versies. Nog steeds is Utopis als PIM uniek vanwege zijn bouwspecifieke insteek: de toepassing van producten staat voorop. Klinkt simpel en dat is het met Utopis ook.
PIM staat voor productinformatiemanagementsysteem. ZeeBoer helpt fabrikanten bij het maken van tools die een goede oplossing voor de bouw configureren. UP (Utopis PIM) vormt hiervoor de basis.
Binnen een systeemoplossing spelen producten een belangrijke rol. De productdata in UP is niet alleen interessant voor een goede bouwspecificatie. Ook documentatie, productbladen en DoP's maken gebruik van productinformatie uit UP.