Wat is het verschil tussen een PIM en een bestekservice?

Een PIM (zoals Utopis) is een centrale oplossing voor productinformatiebeheer, waarmee data beschikbaar wordt gesteld voor o.a. websites, brochures en bestekteksten. Een bestekservice is specifiek gericht op het genereren van bestekteksten voor voorschrijvers. Utopis combineert beide functies.

Wat maakt Utopis een PIM?

PIM staat voor productinformatiemanagementsysteem. ZeeBoer helpt fabrikanten bij het maken van tools die een goede oplossing voor de bouw configureren. UP (Utopis PIM) vormt hiervoor de basis.



Binnen een systeemoplossing spelen producten een belangrijke rol. De productdata in UP is niet alleen interessant voor een goede bouwspecificatie. Ook documentatie, productbladen en DoP’s maken gebruik van productinformatie uit UP.

Lees meer over Utopis PIM

Wat betekent de naam Utopis?

ZeeBoer ontwikkelde Utopis begin deze eeuw speciaal voor bouwfabrikanten als uniform toepassingsondersteunend productinformatiesysteem. Daarmee was het zijn tijd ver vooruit. Sindsdien volgens vele nieuwe features en versies. Nog steeds is Utopis als PIM uniek vanwege zijn bouwspecifieke insteek: de toepassing van producten staat voorop. Klinkt simpel en dat is het met Utopis ook.



Wat is PIM-software eigenlijk?

Een PIM (Product Information Management)-systeem is een softwaretool die wordt gebruikt om productinformatie te centraliseren, beheren en distribueren. Voor bouwleveranciers is een PIM van cruciaal belang om productdata efficiënt te beheren en consistent te delen met verschillende kanalen, zoals webshops, catalogi, offertes, en technische documentatie. Meer informatie over PIM-mogelijkheden.

Is marketing automation interessant voor bouwfabrikanten?

Marketing automation is een verzamelnaam voor digitale tools die het verkopen van uw oplossingen makkelijker maken. Voorbeelden van marketing automation zijn een slim programma om klanten te emailen. Hierbij wordt het interne marketingproces geautomatiseerd. Je kunt echter ook de acquisitie of het adviestraject digitaliseren. Denk aan een keuzeconfigurator, een slimme rekentool, digitale catalogus of BIM-specificatietool.

Om de vraag te beantwoorden: ja. Speciaal voor de bouw is het automatiseren van marketing interessant. Marketing automation begin met een gecentraliseerd productinformatiesysteem of PIM. Utopis® Platform is een PIM dat speciaal voor de bouw is ontwikkeld.